Techninė valčių apžiūra – peilis žvejams
Audrė Srėbalienė („Lietuvos rytas“) 2015-04-08 05:00, atnaujinta 2015-04-08 11:59
Sumanę prie irklinės valtelės prikabinti variklį žmonės gali neišvengti gausybės rūpesčių. Mat tokiu atveju jos virsta motoriniais pramoginiais laivais, kuriems kasmet būtina techninė apžiūra.
1/1
Prie paprastos valties prikabinę variklį žvejai išsyk plaukti į ežerą negali.
Audrė Srėbalienė :
Prasidėjęs žvejybos sezonas vėl gadina nervus žvejams, kurie prie irklinių valčių nori prikabinti kad ir silpniausią variklį. Tokiu atveju reikalinga techninė apžiūra.
Tačiau valčių techninės apžiūros punktų yra mažai, o jų paslaugos kainuoja kone trečdaliu brangiau nei lengvojo automobilio.
Su valtele – į Vilnių?
Vilnietis matematikos profesorius 62 metų Arūnas kone kiekvieną savaitgalį sėda į automobilį ir traukia į Dzūkiją – prie Veisiejų ežero jis turi sodybą. O koks žvejys mėgėjas, po kurio langais teliūskuoja ežeras, ištvertų be valties?
„Turiu nedidelę valtelę. Kad nereikėtų per visą ežerą plakti irklais, turiu porą pakabinamųjų mažo galingumo – 2,5 ir 3,5 arklio galios variklių. Juos pirkau seniai, prieš 20 metų.
Tada, jei variklio galia neviršijo 5 arklio galių, nereikėjo nei valties registruoti, nei kokių nors leidimų gauti. Tačiau tvarka pasikeitė“, – kalbėjo Arūnas.
Pernai balandį įsigaliojo nauji teisės aktai. Pagal juos kiekviena valtis, jei tik prie jos prikabinamas variklis, tampa motoriniu pramoginiu laivu, kuriam kasmet reikia atlikti techninę apžiūrą.
O tai padaryti nėra paprasta. Pavyzdžiui, Vilniaus regione tėra trys punktai. Vienas – Elektrėnuose, kitas – Trakuose, prie Galvės ežero esančioje sporto bazėje, trečias – Vilniuje, „Žalgirio“ irkluotojų bazėje. Visi jie dirba vos po kelias dienas per mėnesį.
„Nuo Veisiejų ežero iki Vilniaus techninės apžiūros punkto man – 155 kilometrai kelio. Kaip tą valtį atsigabenti? Su priekaba? Samdyti specialų vilkiką valtelei?“ – stebėjosi Arūnas.
Nėra numatyta ir tvarkos, kaip būtų galima išsikviesti laivybos inspektorių. Juk dalis žvejų tai tikrai darytų, jei žinotų, kiek tokia paslauga kainuoja ir kokie yra kelionės įkainiai.
Belieka su inspektoriumi tartis asmeniškai. Bet tuomet paliekama vietos korupcijai.
Automobilis – pigiau
Žvejai niurna matydami ir nepagrįstai dideles motorinių laivų techninės apžiūros kainas. Pagal naujuosius reikalavimus, tokią apžiūrą reikia atlikti kasmet, o ji kainuoja 18,83 euro.
Automobilių savininkai už techninę apžiūrą moka 14,45 euro, ir tai kas dvejus metus.
„Automobilis techninės apžiūros centre išpurtomas ir iškratomas, išmatuojama ir išmetamųjų dujų sudėtis. O valtis tiktai apžiūrima. Netikrinamas nei variklio triukšmingumas, nei dūmų sudėtis. Juolab kad tuose laivų techninės apžiūros punktuose net nėra ją matuojančios įrangos“, – kalbėjo Arūnas.
Jo teigimu, tie neapgalvoti reikalavimai labai trukdo mėgėjiškai laivybai. „Juk neplaukioju po ežerą su vandens slidėmis. Paleidžiu variklį, kad nuplaukčiau žvejoti į kitą ežero galą. Irkluojant užtrunka pusantros valandos, o su varikliu pakanka 15 minučių“, – sakė pašnekovas.
Reikalavimai verčia iš koto
Žvejams keistai atrodo ir Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) reikalavimai, į kuriuos privalu atsižvelgti plaukiojant po ežerą motoriniu pramoginiu laivu tapusia valtele
Laivuose, kurių ilgis nesiekia 10 metrų, privalo būti gelbėjimosi liemenės – po vieną kiekvienam, kas tik įkelia į jį koją. Viskas logiška.
Audrė Srėbalienė :
Bet iš kur žinoti, kiek reikia gelbėjimo ratų, pririštų prie 30 metrų ilgio plūduriuojančių gelbėjimo lynų? Juk jų turi būti „reikiamas skaičius“, o koks – nenurodytas. Valtyje privalo būti ir priešgaisrinio audeklo gabalas, bet tokio dydžio, kokie nurodyti LSLA reikalavimuose (2 metrų ilgio ir 1,5 metro pločio), jie apskritai negaminami.
Senas valtis tikrina dažniau
Domijanas Popovas
Lietuvos saugios laivybos administracijos Pramoginės laivybos skyriaus vedėjas
„Visų tipų irklinių ar elektriniais varikliais varomų valčių, jei jos ne ilgesnės kaip 6 metrai, nereikia registruoti Vidaus vandenų laivų registre. Joms techninė apžiūra neatliekama.
Bet jei prie pirktos ar savadarbės irklinės valties ketinama prikabinti pakabinamąjį vidaus degimo variklį, tuomet, nesvarbu valties ilgis, ją privalu įregistruoti – ji tampa motoriniu laivu.
Norint įregistruoti savadarbę irklinę valtį, be asmens dokumento, LSLA inspektoriui reikia pateikti paprasčiausią gamybos brėžinį su pagrindiniais valties matmenimis ir variklio įsigijimo sąskaitą faktūrą.
Pramoginių ir asmeninių laivų techninė apžiūra priklauso nuo laivo ir variklio pagaminimo metų. Einamaisiais metais pagamintų valčių ir variklių pirmoji atlikta techninė apžiūra galioja trejus metus.
Laivų ir variklių, nuo kurių pagaminimo datos praėjo nuo 1 iki 5 metų, atlikta apžiūra galioja dvejus metus. Jei nuo jų pagaminimo datos praėjo 5 ir daugiau metų, ji atliekama kasmet.
Nuėmus variklį motorinė valtis savaime neįgyja irklinės valties statuso. Nors plaukti ja irkluojant nedraudžiama, tačiau valtis išlieka motorinė. Norint, kad ji taptų irklinė, ją reikia išregistruoti.“